PRIČA O JEDNOM SLIKARU
Dok je Miljacka klizila kao ulje ispod svakog sarajevskog
mosta i ljudi obavljali svoje
svakodnevne poslove. Dok je stari zanatlija udarao čekićem i hvatao ritam sa
koracima prolaznika po staroj kaldrmi, dok su sunčeve zrake plesale svoj ples
u krošnji stare breze, i dok se svuda
oko njega živio život u svim njegovim dimenzijama...on je drhtavim rukama držao
haremske demire Careve džamije. Ruke male, dječačke, nedovoljno jake da dugo
čuvaju težinu svog tijela, a oči nedovoljno hrabre da prate posljednji
ispraćaj.
Pogled mu stoji kao
zakovan na starim sofama i na bosanskom
ćilimu koji ih prekriva. Taj ples šara, utkan u tu, naizgled običnu vunenu
prostirku, vrti mu se pred očima, mami ga da priđe bliže, ali ipak ne
uspijeva. Ruke mokre od znoja klize niz stare demire, ostavljajući mokar trag
na željezu. Širi se strah u očima, u duši...
Očev pogled pun prijekora, prepoznaje mimo svih ostalih. Siječe ga poput noža. Sramota mu obara pogled i on gleda u
vrhove svojih cipela, prašnjavih od upornog penjanja uz zid harema da pogleda
te zastrte sofe džamijske na kojim leži položen tabut. U tom trenutku mu se čini da taj bosanski ćilim
ima pretežak zadatak.
Dijete je, smrt mu je nešto sa čim se prvi put tog dana, te
1984. godine susreće tako jasno i tako jednostavno. Tu, pred njegovim dječijim
očima, klanja se dženaza babinoj tetki. On od straha ne smije da uđe. Pogled mu
je zakovan za sofe. Strah od jednostavnosti tog trenutka plaši ga još više. Sve
je tako mirno. Ljudi skrušeno gledaju u vrhove svojih, abdestom umivenih
stopala, ritmično pomiču svoje usne , učeći...Zna on i šta, ali on tamo ne
smije.
Iza njegovih leđa sve puca od života , a ispred njega je
sofa koja nosi teret tabuta prekrivnog čohom, tabut koji nosi sva dobra i manje
dobra djela, jer svakako samo to na kraju ostaje. A ta sofa, ta stara sofa tako
ponosno, tako dostojanstveno podnosi to sve. Divi se njenoj ljepoti, njenoj
hrabrosti, onako dječije, naivno, kao to samo djeca znaju.
Sjeća se i dugog, mučnog razgovora sa babom poslije dženaze.
Strah je prvi put njemu tada pokazao da je jači od stida. Rumen obraza pred
očevim strogim pogledom i odmjerenim tihim riječima, ali jakim i da planine
pomjere u djetetu, navele su tada Zekrijaha da shvati da nikada neće biti imam,
iako se babo već ponosio budućim medreslijom. Nije htio tog dana da ga razočara
još više i da mu kaže da on to nikada neće biti, jer ga smrt plaši, i da mu halali ako neće ispuniti njegova očekivanja, ali je obećao, negdje, duboko u
sebi, tog dana, da će raditi ono što njegov babo voli i da će biti ponosan na
njega.
***
Bilo je to isto podne
kao i onda prije 30 godina. Dan sparan, trepti zrak, sve kao da stoji. Miljacka
klizi, ne čuješ je da prolazi ispod Careve ćuprije. Pogledao je prema nebu da
vidi da li ima oblaka i da li će neka kiša, blagodat Allahova, razgaliti sparinu,
kad je ugledao list koji se u tom
trenutku odvojio od grane i poletio. Pratio
je njegov pad.To ustvari nije bio pad , bio je to ples, ples sličan plesu zanesenog derviša, koji je skinuo svoje crne odore i
otresao sa sebe sve materijalno ovodunjalučko breme.
Ne obraćajući pažnju kuda hoda, ni kamo je krenuo, misli su
mu bile negdje daleko. Razmišljao je o prolaznosti ovodunjalučkoj i sasvim
slučajno ili možda i ne, našao se pred zidom harema Careve džamije.
Čudan osjećaj u grudima, stisla se, tu oko srca, neka čudna
tegoba. Demiri haremski , isti kao i prije trideset godina, njegove ruke na
njima, ali ne više dječačke.Vidi sve jasno jer se ne mora više penjati na
vrhove prstiju.Gleda harem džamijski, prazan, čudan, pust...Ne osjeti babin
prijekorni pogled, a sve bi na svijetu dao da ga još jednom počasti njime. Suza
se u oku stisla i samo čeka da prelije rub i otisne se niz lice.
Sofe stare stoje usamljene, nepokrivene,
neukrašene...nedostaje im bosanski ćilim. Zatvara oči da spriječi suzu ali i da
pozove u sjećanje jedan sličan dan.Vraća se sve, tako jasno, tako istinito i
stvarno.
Ne može unutra, ali ovaj put ne od straha.“Nezaposlenim ulaz
zabranjen“ stoji na zidu.
Srce mu zatrepti kao djetetu kada ugleda igračku.
Tog dana odlazi pognute glave kući, ne zbog stida od očevog
prijekora kao prije 30 godina, nego zbog tuge u srcu da će te stare sofe biti
skinute, bačene... Razmišlja Zekerijah koliko je mudrih glava spustilo se na
sedždu tu na njima, koliko je iskrenih dova Gospodaru prašaptano na njima,
koliko su tabuta evlija prije kabura držale te sofe, koliko su ćilima držale na
sebi, bosanskih ćilima - rađenih vještim i vrijednim rukama. I sad zna samo jedno,
da ih želi još više. I kako to biva, kada nešto mora da se desi, ono se desi.
Danas taj slikar, oslikava te stare sofe i unosi u njih jedan novi život. One
danas žive kao umjetnička djela i pričaju nam priču starih i novih vremena.
„Ne bih znao šta je ljubav, da nisam osjetio šta je čežnja.“
(Rumi)
Primjedbe
Objavi komentar